کلینیک طلوعی دوباره

فواید ترک الکل چیست؟

الکل
نویسنده: باران

فروردین ۲۷, ۱۴۰۳

فواید ترک الکل و مشروبات الکلی چیست؟

 

سلامت قلب بعد از ترک الکل

مصرف کم شراب ممکن است برای قلب مفید باشد، اما اگر بیشتر از آن استفاده کنید، نارسایی قلبی بوجود می‌آید. بنابراین با ترک الکل فشار خون، سطح چربی به نام تری گلیسیرید و احتمال نارسایی قلبی کاهش خواهد یافت.

 

پاکسازی کبد بعد از ترک الکل

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از مصرف الکل، آسیب های کبدی است. وظیفه کبد شما فیلتر کردن سموم بوده و الکل برای سلول‌های شما سمی است. نوشیدن زیاد الکل – حداقل ۱۵ نوشیدنی برای مردان و ۸ یا بیشتر برای زنان در هفته –  منجر به کبد چرب، سیروز و سایر مشکلات می‌شود. خبر خوب این است که عضو کبد بدن شما بعد از ترک الکل می‌تواند خود را ترمیم و حتی بازسازی کند.

 

ترک الکل و کاهش وزن

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن مشهود است. در واقع یک لیوان آبجو حدود ۱۵۰ کالری و یک لیوان شراب حدود ۱۲۰ کالری دارد. الکل دارای کالری های خالی است و می‌تواند اشتهای شما را به غذای سالم کاهش دهد و به سمت غذاهای سرخ کردنی و فست فود ببرد و منجر به اضافه وزن تان گردد. به همین دلیل با ترک الکل کاهش وزن را مشاهده خواهید کرد. اگر می‌خواهید در مورد اینکه غذای مناسب برای ترک الکل و بعد از آن بدانید به مطلب آن مراجعه نمایید.

 

بهبود روابط بعد از ترک الکل

لذت بردن از الکل در مقادیر معقول می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت و به ایجاد ارتباط مثبت با دیگران کمک کند. اما اگر به تنهایی بنوشید یا دچار سوءمصرف الکل شوید، دیگر اثرات مثبت ندارد و منجر به اعتیاد به الکل خواهد شد.  با ترک نوشیدن الکل می‌توانید روی روابط، کار و سلامت خود تمرکز کنید. همچنین ممکن است هر گونه افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و عزت نفس شما را بالا ببرد.

 

ترک الکل و کاهش خطر سرطان

نوشیدن الکل منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان(مری، دهان، گلو و سینه) خواهد شد. هنوز بطور قطع مشخص نیست ترک الکل چقدر احتمال وقوع سرطان را کاهش دهد. این بستگی به شدت اعتیاد و مدت زمان زمان مصرف دارد.

 

بهبود زندگی جنسی بعد از ترک الکل

ممکن است گاهی مصرف الکل در روابط جنسی شاد موثر باشد، اما مصرف زیاد از حد آن نتیجه عکس خواهد داشت. مردان معتاد به الکل، در ایجاد و حفظ نعوظ دچار مشکل می‌شوند و میل جنسی زنان کاهش می‌یابد و واژن آن‌ها خشک می‌گردد. اما ترک الکل این مشکلات را بهبود خواهد داد.

 

ترک الکل و خواب

مصرف الکل در ابتدا منجر به خواب رفتن شما می‌شود، اما از کیفیت خوابتان می‌کاهد. شما احتمالا نصفه شب بیدار می‌شوید و مجبور خواهید بود به دستشویی بروید. ترک الکل در ابتدا منجر به بیخوابی می‌شود، اما بعد از گذشت سم زدایی و بهبود علائم ترک می‌تواند خوابتان را بهبود ببخشد.

 

تقویت سیستم ایمنی با ترک اعتیاد الکل

حتی یک بار نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند قدرت مبارزه با میکروب بدن شما را تا ۲۴ ساعت تضعیف کند. حالا تصور کنید که دچار اعتیاد به الکل شوید! مسلما بدن شما بسیار ضعیف خواهد شد. بنابراین با ترک اعتیاد به الکل می‌توانید کاری کنید که کمتر مریض شوید.

 

کاهش فشار خون بعد از ترک الکل

اگر زیاد الکل مصرف می‌کنید، فشارخون تان بسیار بالا است. می‌توانید با انجام یک کار ساده فشار خون خود را کاهش دهید؛ بله ترک الکل! حتی کاهش میزان مصرف نیز می‌تواند تاثیر به سزایی در این زمینه داشته باشد. فشار خون طبیعی زیر ۱۲۰/۸۰ است. اگر فشار خون شما بالای ۱۳۰/۸۰ باشد، فشار خون بالا دارید.

 

عملکرد مغز بعد از ترک الکل

همه ما از عوارض الکل بر مغز آگاه هستیم؛ وابستگی و اعتیاد به الکل می‌تواند فکر کردن یا به خاطر سپردن چیزها را سخت‌تر کند. با گذشت زمان، نوشیدن زیاد درک شما  از فاصله‌ها و حجم‌ها یا مهارت‌های حرکتی شما را کند و مختل خواهد کرد. حتی می‌تواند درک احساسات دیگران را برای شما سخت کند. اما با ترک اعتیاد الکل به نظر می‌رسد مغز شما بتواند برخی از این توانایی‌ها را بازیابی کند.

 

افسردگی بعد از ترک الکل

اکثر افراد از رابطه ترک الکل و افسردگی باخبر هستند. از شایع ترین تغییرات بدن بعد از ترک الکل ، بروز افسردگی هست. زیرا سیستم عصبی افراد با مرور زمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد و این فرایند تا رسیدن به حالت طبیعی افسردگی را بوجود خواهد آورد. اما خبر خوب این است که با دریافت مشاوره ترک اعتیاد و کمک از روانشناس اعتیاد می‌توانید افسردگی را درمان کنید.

 

بعد از ترک الکل چقدر طول می کشد تا احساس بهتری داشته باشید؟

بطور کلی علائم ترک فیزیکی در طی چند روز اول سم زدایی در شدیدترین حالت خود قرار دارند و سپس شروع به کاهش می‌کنند، اما علائم ترک روانی احتملا مدت بیشتری باقی خواهند ماند. به همین دلیل است که دریافت کمک پزشکی از متخصصین بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران امری ضروری است. بطورکلی نباید منحنی مسیر ترک اعتیاد الکل را صاف و روبه بالا درنظر گرفت. معمولا افراد قبل از بهتر شدن، حالات بدتری را تجربه خواهند کرد، مثلا ممکن است عود کنند و یا دچار حالات فیزیکی و عاطفی شدیدی شوند، اما همه افراد می‌توانند به سمت جلو حرکت کنند. فقط کافیست کمک حرفه‌ای و حمایت مناسب را دریافت کنید تا بتوانید الکل و اعتیاد را پشت سر گذاشته و آینده ای سالم و شاد بسازید.

نویسنده: باران

باران هستم، علاقمند به تولید محتوا در حوزه روان شناسی، ترک و درمان اعتیاد.